The Influence of STAD Learning Model on the Mathematics Learning Outcomes of Elementary School Students
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Z., Utomo, A. C., Pratiwi, V., Farokhah, L., Jakarta, U. B., & Jakarta, U. M. (2020). Project-Based Learning-Literacy n Improving Students’ mathematical Reasoning Abilities In Elementary Schools. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 4(1), 39-52.
Amelia, E., Attalina, S. N. C., & Widiyono, A. (2022). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Media Manipulatif Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 542–548.
Anastasha, D. A., Movitaria, M. A., & Safrizal, S. (2021). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division di Madrasah Ibtidaiyah. Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Di Madrasah Ibtidaiyah, 5(4), 2626–2634.
Anisensia, T., Bito, G. S., & Wali, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SDI Blidit Kabupaten Sikka. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 61–69.
Borba, M. C., O’Halloran, K. L., & Neves, L. X. (2022). Multimodality, Systemic Functional-Multimodal Discourse Analysis and Production of Videos in Mathematics Education. In Handbook of Cognitive Mathematics (pp. 909-938). Cham: Springer International Publishing.
Calderón, A., & Ruiz, M. (2015). A Systematic Literature Review on Serious Games Evaluation: An Application to Software Project Management. Computers & Education, 87, 396–422.
Dahlia. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VB SD Negeri 78 Pekanbaru. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 6(1), 225–241.
Depari, S. E. B., Mahulae, S., Sipayung, R., & Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(4).
Dwiatmoko, F. S. (2019). Penerapan Pembelajaran Kooperatif STAD untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 83–93.
Eminingsih. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Siswa Kelas VII E SMP Negeri 3 Batang. LIK : Journal of Educational Research, 42(1).
Eriyanto, M. G., Roesminingsih, M. V., & Soeherman, I. K. (2021). The effect of learning motivation on learning independence and learning outcomes of students in the package c equivalence program. IJORER: International Journal of Recent Educational Research, 2(4), 455-467.
Haerudin, Anjani, D., & Ibrahi, D. (2021). Effect of Math Anxiety and Motivation Against Student Mathematical Connections Capabilities. HIPOTENUSA: Journal of Mathematics Society, 3(1), 52–79.
Hafida, S. H. N., Prayitno, H. J., Machromah, I. U., Kusuma, N. T., & Fatchurahman, M. (2021). Determinant Factors of Responsibilities and its Impact on Mathematics Learning Outcome of Junior High School Students. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1720, No. 1, p. 012015). IOP Publishing.
Hajrah, S. (2018). Hubungan Antara Media Pembelajaran dan Sikap Siswa dalam Pembelajaran Matematika Berbasis Data TIMSS. Jurnal Teknodik, 22(2).
Hakai, R., Mardiyana, & Kurniawati, I. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Siswa Kelas VIII F SMP Negeri 14 Surakarta. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika SOLUSI, 3(2).
Kitchenham, B., & Charters, S. , M. (2007). Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Kitchenham.
Kumalasari, A., Winarni, S., Rohati, Marlina, & Aulia, M. G. (2022). Analysis Mathematical Problem Solving Ability of Assimilator Student: Kolb Learning Style. HIPOTENUSA: Journal of Mathematics Society, 4(2), 120–133.
Leonard, & Supardi. (2010). Pengaruh Konsep Diri, Sikap Siswa Pada Matematika, dan Kecemasan Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika. Cakrawala Pendidikan, 29(3).
Murtiyasa, B., & Perwita, W. R. G. (2020). Analysis of mathematics literation ability of students in completing PISA-oriented mathematics problems with changes and relationships content. Universal Journal of Educational Research, 8(7), 3160-3172.
Natalia, D., Karnain, Z., & Yolanda, F. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa SMPN. AKSIOMATIK : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 7(3).
Ningsih, A. Y., Japar, & Wahyuningrum, E. (2022). Pengaruh Strategi Pembelajaran Kooperatif (NHT VS STAD) Dan Percaya Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Tindakan Indonesia (JRTI), 7(20), 300–310.
Nugraha, D. Y., & Nugraha, D. (2021). The Correlation between Learning Motivation and Learning Outcomes on Mathematics Subjects in XII Science Class Senior High School 4 Bone. Anatolian Journal of Education, 6(1), 157-166.
Purniwantini, N. K. (2022). Model STAD Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Journal of Education Action Research, 6(4).
Puspitarini, Y. D. (2019). Using Learning Media to Increase Learning Motivation in Elementary School. Anatolian Journal of Education, 4(2), 53–60.
Putri, I. P. (2018). Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) dalam Pembelajaran Matematika. JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR, 5(1).
Rafiola, R., Setyosari, P., Radjah, C., & Ramli, M. (2020). The effect of learning motivation, self-efficacy, and blended learning on students’ achievement in the industrial revolution 4.0. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(8), 71-82.
Resnick, L. Β. (2020). From protoquantities to operators: Building mathematical competence on a foundation of everyday knowledge. In Analysis of arithmetic for mathematics teaching (pp. 373-429). Routledge.
Rohman, M. G., Mulyono, & Dwidayati, N. (2021). Kemampuan Aljabar Ditinjau dari Sikap Siswa. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2).
Rohmani, Z. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran STAD Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V SDN 3 Pancor. Renjana Pendidikan Dasar, 2(3), 239–243.
Saputra, P. R. (2014). Mathematic Anxiety and How to Reduce It. PYTHAGORAS, 3(2), 75–84.
Setiyani, S., Fitriyani, N., & Sagita, L. (2020). Improving Student's Mathematical Problem Solving Skills through Quizizz. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 5(3), 276-288.
Solikhati, L., Maimunah, S., Malikhatun, Sunanto, & Wirabudi. (2009). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD. JPMS Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 14(1).
Suardiana, I. M. (2021). Metode Drill untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD. Journal of Education Action Research, 5(4), 542–547.
Suriat, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1), 22–31.
Suryana, A., Sugianto, A., & Bahari, A. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Student Teams Achivement Divisions (STAD) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Dirosah Islamiyah, 3(2), 166–179.
Syamsu, F. N., Rahmawati, I., & Suyitno, S. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang. International Journal of Elementary Education, 3(3), 344–350.
Triadini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Putra, G. W., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2).
Twiningsih, A. T. (2020). Improving Student Learning Outcomes Through Stem-Based Magic Box Medium in The Concept of Addition Theory. International Journal of Research in STEM Education (IJRSE), 2(1), 79-90.
Wahidah, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Mutiara Pedagogik, 12–23.
Vina, T., & Amelia, W. (2023). Increasing Mathematics Learning Outcomes Through Comic Media Multiliteration. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 133-143.
Zahara, M. N., Hendrayana, A., & Pamungkas, A. S. (2022). The Effect of Problem-based Learning Model Modified by Cognitive Load Theory on Mathematical Problem Solving Skills. HIPOTENUSA: Journal of Mathematics Society, 2(2), 41–55. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18326/hipotenusa.v2i2.41-55
DOI: https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v5i1.8935
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Arrahim Arrahim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.