Improving Mathematics Problem Solving Ability through Team Assisted Individualization Learning Model

Arrahim Arrahim, Rini Endah Sugiharti, Desinta Damayanti

Abstract


The purpose of this study was to improve students' problem-solving abilities using the Team Assisted Individualization (TAI) model in students grade IV of Bekasi Jaya II State Elementary School. This study was carried out because of the students' low problem-solving ability in Mathematics.

This study employed the Classroom Action Research approach, which was conducted in two cycles. Each cycle has four stages, namely, planning, implementation, assessment, and reflection stage. About 27 students from grade IV has participated in this study. Data collection was carried out through written tests and observation sheets. Data were analyzed with descriptive analysis. The criterion for success in this study is if 80% of students achieve a minimum score of 75.

Based on the results, the students' problem-solving ability in cycle I with classical completeness was 59%, and got an average score of 72. In cycle II with 89% classical completeness, and the mean score of students' problem-solving abilities increased to 88. Thus, it can be concluded that the Team Assisted Individualization model can improve the conceptual understanding of grade IV students of Bekasi Jaya II State Elementary School.


Keywords


problem-solving ability; Team Assisted Individualization learning model

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S., & Suhardjono, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.

Arrahim, A., & Amalia, S. (2018a). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SD NEGERI WANASARI 14 CIBITUNG - BEKASI. PEDAGOGIK (JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR), 6(1), 21–30. http://jurnal.unismabekasi.ac.id/index.php/pedagogik/article/view/433

Arrahim, & Amalia, S. (2018b). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION (TAI) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS IV SD NEGERI WANASARI 14 CIBITUNG - BEKASI. VI(1), 21–30.

Azmi, M. P. (2017). Penerapan Pendekatan Concrete-Representational-Abstract (CRA) Berbasis Intuisi untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siawa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 68–80. http://fkip.ummetro.ac.id/

Badjeber, R., Purwaningrum, J. P., Studi, P., Matematika, P., Alkhairaat, U., Studi, P., Matematika, P., & Kudus, U. M. (2018). Pengembangan Higher Order Thinking Skills. 1(1).

Budiman, A., & Jailani, J. (2014). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skill (Hots) Pada Mata Pelajaran Matematika Smp Kelas Viii Semester 1. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 139. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i2.2671

Cahyani, H., & Setyawati, R. W. (2016). Pentingnya Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui PBL untuk Mempersiapkan Generasi Unggul Menghadapi MEA. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 151–160.

Cahyono, H., & Rukayah, S. (2016). ANALISIS RENCANA PEMBELAJARAN GURU MATEMATIKA DI MADRASAH ALIYAH BILINGUAL BATU. 2, 249–255.

Davita, P. W. C., & Pujiastuti, H. (2020). Anallisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Gender. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 110–117. https://doi.org/10.15294/kreano.v11i1.23601

Gayatri, T. K. (2009). PENGGUNAAN METODE DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS IV SDN SAMBI 4 TAHUN PELAJARAN 2009/2010. In PROGRAM STUDI PJJ S1 PGSD JURUSAN ILMU PENDIDIKAN FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA.

Juliani Noor, A., & Norlaila, N. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Cooperative Script. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 250–259. https://doi.org/10.20527/edumat.v2i2.620

Mariani, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Pembagian Pada Siswa Kelas Ii Sd Muhammadiyah 4 Batu. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(2), 599–608. https://doi.org/10.22219/jinop.v3i2.5306

Mukti, S., Wandira, A., Y, I. A. V, & Pamungkas, A. S. (2017). EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE DAN THE POWER OF TWO DITINJAU DARI adalah kemampuan pemecahan masalah . Selain itu pentingnya kemampuan pemecahan. 1(1).

Nurrizki, D., Widyatiningtyas, R., & Retnaningrum, E. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran TAI terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA. 14(2), 291–296.

Priyana, I. I. (2018). KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA PADA MATERI HIMPUNAN DENGAN MENGGUNAKAN SCAFFOLDING DI SMP NEGERI 1 TANJUNG RAJA. In FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS SRIWIJAYA.

Rusnilawati, R. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika bercirikan active knowledge sharing dengan pendekatan saintifik kelas VIII. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 245. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i2.10633

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kencana Prenada Media Group.

Susilawati, E., Syaf, A. H., & Susilawati, W. (2017). Pendekatan Eksplorasi Berbasis Intuisi Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Pendidikan Matematika, 3(2), 138–147.

Usodo, B. (2012a). Karakteristik Intuisi Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah. Aksioma, 01(01). http://download.portalgaruda.org/article.php?article=111499&val=5154&title=Karakteristik Intuisi Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Matematika dan Perbedaan Gender

Usodo, B. (2012b). Karakteristik Intuisi Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Matematika dan Perbedaan Gender. AKSIOMA Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.1016/j.midw.2016.01.005

Wahyuddin. (2017). The Analysis of the Problem of Economic Mathematical Problems Reversed from the Ability of Logic Thinking in Students. IEJME: INTERNATIONAL ELECTRONIC JOURNAL OF MATHEMATICS EDUCATION, 12(3), 585–598.

Widodo, A., Purnami, A. S., Charitas, R., & Prahmana, I. (2017). Team Accelerated Instruction , Initials , and Problem-Solves Ability i n Junior High School. 1(2), 193–204.

Wirdaningsih, S., Arnawa, I. M., & Anhar, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas XI. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 275. https://doi.org/10.33603/jnpm.v1i2.535

Zannah, N. (2017). Masalah Matematika Ditinjau Dari Gaya Kognitif Dan. 2, 111–119.




DOI: https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v2i2.120-132

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Arrahim, Rini Endah Sugiharti, Desinta Damayanti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Indexed by

doaj.pnggoogle_scholar_2-removebg-preview.pngmoraref-removebg-preview.png

dimension-removebg-preview.pngWorldCat_Logo_H_Color-removebg-preview.png

garuda-removebg-preview.png

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

View My Stats