Development of 3D Math AR Applications as Mathematics Learning Media Augmented Reality Based
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Calimag, J. N., Mugel, P. A., Conde, R. S., & Aquino, L. B. (2014). Ubquitous learning environment using android mobile application. International Journal of Research in Engineering & Technology, 2(2), 119–128.
Chao, W. H., & Chang, R. C. (2018). Using Augmented Reality to Enhance and Engage Students in Learning Mathematics. Advances in Social Sciences Research Journal, 5(12), 455–464.
Dewi, Y. A. (2019). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Media Pembelajaran Berbantuan Komputer. DESIMAL: JURNAL MATEMATIKA, 2(3).
Fifko, H. (2017). Meningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Media Dekak Multifungsi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(3).
Firdaus, I. , C. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dan Konsep Diri Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 2(1).
Hess, S. (2014). Digital media and student learning: impact of electronic books on motivation and achievement. New England Reading Associatiion Journal, 49(2), 35–39.
KOMINFO. (2017). Survey Penggunaan TIK serta Implikasinya terhadap Aspek Sosial Budaya Masyarakat.
Kusumawati, Y., & Lestari, I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika VIirtual untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Pada Materi Himpunan. JURNAL INOVASI DAN MANAJEMEN PENDIDIKAN, 2(2).
Legya, E. (2015). Pengembangan dan Analisis Media pembelajaran Perakitan Komputer Berbasis Augmented Reality untuk Platform Android di SMK YPKK 1 Sleman.
Meister, J. (2011). The Year of the media tablet as a learning tool. Proquest, 65(4), 28–31.
Mulyatiningsih, E. (2012). Metodologi Penelitian Terapan. Alfabeta.
Mulyatiningsih, E. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran. LPMPP Universitas Negeri Yogyakarta.
Mustaqim, I. (2016). Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 13(2).
Mustaqim, I., & Kurnaiwan, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Jurnal Edukasi Elektro, 1(1).
Nadhifah, N., Soewardini, H. , M. , D., & Meilantifa. (2019, November 2). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis ICT Terhadap Kemandirian Dan Hasil Belajar Matematika. Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Najib, A., & Yuniarti, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Board Game Berbasis Augmented Reality Pada Mata Pelajaran Teknik Dasar Listrik Dan Elektronika Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Teknik Mekatronika, 8(1).
Novianti, Maula, L. , H., & Amalia, A. , R. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Takbar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1682–1693.
Nurfadhillah, S., Wahidah, A. R., & Rahmah, G. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 289–298.
Pertiwi, N. , P. , E. , W. , P., Suarjana, I. , M., & Arini, N. , W. (2019). Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Media Pembelajaran dengan Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(3).
Prastica, Y., Hidayat, M. , T., Ghufron, S., & Akhwani. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5).
Pujakusuma, G. A. (2018). Game “Incredible Math” Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Virtual Reality. Prosiding SNMPM II, Prodi Pendidikan Matematika, Unswagati, 333.
Puspitarini, Y. D. (2019). Using Learning Media to Increase Learning Motivation in Elementary School. Anatolian Journal of Education, 4(2), 53–60.
Rahayu, S., Iqbal, M., & Budiman, R. , D. , A. (2021). Efektivitas media pembelajaran matematika berbasis web dan game edukasi terhadap peningkatan hasil belajar siswa SMP. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 10(2).
Rahman, A. Z., Hidayat, T. N., & Yanuttama, I. (2017). Media Pembelajaran Ipa Kelas 3 Sekolah Dasar Menggunakan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. Semnasteknomedia Online, 4–6.
Squire, K. (2009). Mobile media learning: multiplicities of place. On the Horizon, 17(1), 70–80.
Sugiarto, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Tiga Dimensi pada Materi Sistem Peredaran Darah Menggunakan Augmented Reality Assemblr Edu di Kelas VIII Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Batu. Universitas Muhammadiyah Malang.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2).
Wulanningtyas, M. E., Putra, Y. D. P., Triani, N. N., & Andriyati, N. (2021). Android Snake Ladder on Triangle using TGT Learning Model to Increase Learning Motivation. HIPOTENUSA Journal of Mathematics Society, 3(2), 171–185.
Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Kelarutan untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 88–88.
DOI: https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v5i1.6401
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Sarah Nadya Putrie
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.