Improving the Ability to Solve Mathematical Problems based on Higher Order Thinking Skills (HOTS) through Team Assisted Individualization (TAI)

Lintang Permatasari

Abstract


The research aims to improve the ability of students insolving problems based on Higher Order Thinking Skills (HOTS) subjects Mathematics material bangun ruang sisi datar with the use of learning models Team Assisted Individualization (TAI).  This research uses the Research method Classroom Action (CAR) with two cycles, where each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection. Data analysis using the percentage formula, if completeness is ≥ 85%, the cycle is terminated sign that the research has been successful.  Based on research that has been done, obtained the increase in students completeness from the pre cycle results was 19.4%, in the first cycle amounted to 77.4%, and in the second cycle of 89.7%.  This shows that the use of the Team Assisted Individualization (TAI) learning model can improve the ability to solve questions based on Higher Order Thinking Skills (HOTS) subject mathematics material to bangun ruang sisi datar in students VIII grade of SMP Negeri 1 Juwangi in the academic year 2019/2020.

Full Text:

PDF

References


Arifin, Zainal & Adhi Setiyawan. 2012. Pengembangan Pembelajaran Aktif dengan ICT. Yogyakarta: Skripta Media Creative.

Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi. dkk . 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ariyana, Yoki. dkk. 2019. Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Daryanto. 2012. Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Gava Media.

Djamarah, Syaiful Bahri. 2005. Strategi Belajarar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fathurrohman, Muhammad. 2017. Model-model Pembelajaran Inovatif: Alternatif Desain Pembelajaran yang Menyenangkan. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Hamdayana, Jumanta. 2015. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia.

Isjoni. 2012. Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lihu, Ikram. dkk. 2019. Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media Pembelajaran Berbantuan Aplikasi Geogebra Untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skills Peserta didik Kelas VIII SMPN 6 Palopo, (Online). Volume 2. Nomor 2. Tersedia pada https://www.e-journal.my.id/proximal/article/viev/222 Diakses pada tanggal 22 Desember 2020.

Masyhud, Ali. 2014. Metode Penelitian Pendidikan. Jember: LPMPK

Nurhayati, Utari. 2016. Penerapan Model Pembelajaran Van Hiele untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Pokok Bahasan Sifat-sifat Kesebangunan dan Simetri Peserta didik Kelas V SDN Jember Lor 05. Skipsi. Universitas Jember.

Putri, Dita Amelia. dkk. 2018. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik melalui Metode Pembelajaran Team Games Tournament dan Team Assisted Individualization, (Online). Volume 3. Nomor 4. Tersedia pada https://ejournal.upi.edu/index.php/manajerial/article/view/9739 Diakses pada tanggal 4 Desember 2019.

Setiawati, Wiwik. dkk. 2019. Buku Penilaian Berorientasi Higher Order Thinking Skills. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Slameto. 2018. Penerapan Cooperative Learning untuk Meningkatkan HOTS, (Online). Volume 4. Nomor 1. Tersedia pada https://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPDP/article/view/19 Diakses pada tanggal 24 Desember 2020.

Subarinah, Sri. dkk. 2011. Penggunaan Koper Matik untuk Mengimplementasikan dan Mengembangkan Pembelajaran (PAKEM), (Online). Volume 18. Nomor 1. Tersedia pada https://training.um.ac.id/ojs/index.php/pendidikan-dan-pembelajaran/article/view/2762 Diakses pada tanggal 4 Februari 2020.

Suherman, Erman. 2003. Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Pendidikan – Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprihatiningrum, Jamil. 2014. Strategi Pembelajaran: Teori & Aplikasi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sutirman. 2013. Media dan Model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Taniredja, Tukiran. dkk. 2011. Model-model Pembelajaran Inovatif. Bandung: Alfabeta.

Trianto. 2011. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.




DOI: https://doi.org/10.18326/hipotenusa.v2i1.6-11

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Indexed by


garudags-kecilMoraref-greenworldcat-logodimension

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.